dimarts, 20 de març del 2012

21 de març, quatre paraules d'en Comadira

Mai m'han acabat de fer el pes els dies mundials, els de qualsevol cosa, potser perquè quan era petit només coneixia el dia del estalvi, a l'octubre -que aleshores es deia "del ahorro"- i a tot estirar el dia del seminari, per sant Josep, que ni mundial no devia de ser. Poca cosa més. Després ha resultat que cada dia de l'any ja és el dia d'alguna cosa, o dues i tot, per inversemblant que la cosa aquesta sigui. El dia de la tolerància, el de la resistència i fins el de la truita amb suc. I doncs sempre m'ha fet l'efecte que tot plegat no passa de ser un recurs per a les pàgines de premsa que reclamen farciment, a la vora del santoral o l'obituari. I amb tot, he de reconèixer que el dia mundial de la poesia fa anys que a Catalunya ha aconseguit superar l'efemèride amb nota. Molt més que resoldre un aniversari d'ofici, la Institució de les Lletres Catalanes i UnescoCat n'han sabut fer una veritable festa amb participació arreu del país. Enguany, el poema el signa Narcís Comadira, ha estat traduït a més d'una trentena de llengües i ja fa dies que circula per la xarxa. És preciós. I m'agrada prou com per demà dur-lo a classe: sé que funcionarà. I em permet recomanar no pas un poema cada any sinó, si pot ser!, un poema cada dia...

Quatre paraules

Mig en somnis, un àngel

se m’apareix i em tempta:
escriu, fes un poema.
   Vull treure-me’l de sobre,
vull dormir el son dels justos,
o el son dels pecadors,
   m’és igual. Vull dormir.
Però ell insisteix.
Té, diu: quatre paraules:
   món, país, llengua, amor.
I afegeix: gairebé
ja t’he fet el poema.
   Jo li dic: si escric món,
bé hi hauré d’afegir
desastres, fam i guerres.
   Si escric país, ja entro
al territori foll
de l’ésser i dels fantasmes.
   I si escric llengua, veus?,
el dolor em trenca l’ànima.
No puc escriure més.
   I em diu: tu escriu amor
pel món i pel país
i per aquesta llengua
   que es mor i et trenca l’ànima:
veuràs que encara pots
fer aquest i mil poemes.

Narcís Comadira

Dia mundial de la poesia
21 de març de 2012


(i l'àngel, d'en Joan Vilanova...)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada