dimarts, 3 de juliol del 2012

"La victoria de todos"

Ahir a la nit me'n vaig anar a dormir preocupat per aquest correu que, problement amb la millor de les intencions, començava increpant-me així: "Ramon - ¡Eres campeón de Europa! ¿No lo sientes?".

Vaig dubtar si no era una burla. Però no ho era, perquè després m'oferia demanar "a los jugadores de la Selección española que donen las primas que obtendrán por la victoria a fines sociales. Así, ¡esta Eurocopa la ganamos todos! ¿Y tú ya se lo has pedido? Firma la petición y pídele a la ‘Roja’ que esta sea la Eurocopa de todos". Jo no sóc de mena futbolero, però el tema no perdia interès, tot el contrari: "Porque, la verdad, más allá de las alegrías, tú no has ganado mucho" Aquí l'encerten. "Ni tú ni ninguno de los españoles" Aquí gens. "Solo esos 23 deportistas, que en los tres últimos campeonatos han sumado más de un millón de euros por jugador en primas. España no ha ingresado impuesto alguno por ellas, ni siquiera los que cualquier ciudadano tendría que pagar por este tipo de premios". Quins bemolls. "Pero la selección tiene la oportunidad de hacer ganar a todo un país: si una marea de españoles se lo pide, lograremos que esta se recuerde como la Eurocopa de todos. Y es que más de siete millones de euros podrían hacer mucho bien a las personas más desfavorecidas de nuestro país. ¿No sería un gesto inolvidable? Firma esta petición para que los jugadores de la Roja donen sus primas a fines sociales. Son auténticos héroes para millones de personas: pídeles que actúen como tal ..."

I bo, jo no els trobo ni heroics ni em cal que ho siguin. En tindria prou que, com hem de fer tots, passin per caixa. Encara més si, com diu el MHP Mas, aviat tindrem hisenda pròpia! Més enllà de tot plegat, i tot i el respecte que sento per als seguidors de "la Roja", em disgusta que algú em sumi a l'espanyolitat sense consulta prèvia, com si ja es donés per fet. I no és així, ni en el meu cas ni -oh, sorpresa!- fins i tot amb d'altres que van vibrar amb els quatre gols contra Itàlia. Ja n'hi ha un grapat d'independentistes racionals malgrat les emocions futbolístiques! Bé, vaja, només em faltava recordar que els jugadors es forren -un escàndol- i a sobre... no paguen impostos!

Al capdavall, però, avui m'he llevat content. O m'hi ha posat l'Empar Moliner, a la contra de l'Ara:

La prima és un risc

Espanya ha guanyat l'Eurocopa i jo me n'he alegrat moltíssim pels seguidors de la roja , tot i la urticària que em provoquen les transmissions (d'un nacionalisme radical i kitsch ) dels comentaristes de Telecinco. Tots els seguidors de la selecció espanyola han pogut, per un dia, admirar el joc blaugrana, sense remordiments. Han tingut, a més a més, la falsa il·lusió d'una Espanya cohesionada (amb els catalans traient-los les castanyes del foc però, aquest cop, sense queixar-se). Per un dia, el Barça de Guardiola amb Casillas de porter, eren "els seus".

Per tant, ara, cada jugador de la selecció rebrà una prima de 300.000 euros per haver guanyat. És el que se'ls va prometre. Però em pregunto d'on sortiran tantíssims cèntims. De quins fons? Què retallaran? ¿Potser Mariano Rajoy demanarà un crèdit? A qui? A un banc? Bo o dolent? En tot cas, ¿el govern ho tenia previst això de les primes? ¿El ministre Wert ja hi comptava? ¿N'és conscient, Angela Merkel, que quan rescata Espanya, una part del rescat serveix per pagar això? ¿N'eren conscients els publicistes de Telecinco -que és la cadena que tenia els drets televisius dels partits- quan van fer l'espot de la transmissió del partit amb una veu en off que deia: "Chúpate esa, Merkel" ? Si Espanya no hagués guanyat, què n'hauria fet el govern, dels diners? A què els hauria destinat? Si ja res no és com abans és normal això? Si n'hi ha que es queden sense feina, si hauran de tancar escoles perquè augmenta la ràtio, i restaurants i llibreries, perquè puja l'IVA, i radiadors, perquè puja la llum, ¿és normal aquesta prima? ¿No és una pràctica nacionalista aberrant i inacceptable, la de prometre diners extres als esportistes que guanyin títols per a la glòria d'Espanya quan hi ha súbdits del regne no en tenen ni per passar el mes?

I abans d'arribar al migdia m'assabento que Iniesta dóna els 300.000 euros de prima als afectats dels focs de València. Ha, ha, no en volia saber d'altra: la informació avui vola! (i al vespre, el propi Iniesta ha de desmentir el donatiu! Embolica que fa fort!!)



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada