dissabte, 11 de gener del 2014

… Menysditerrània?

Sempre que m'arriben notícies sobre la Mediterrània -sobre la Fira Mediterrània de Manresa- em desperten el mateix interès que fa molts anys, quan la vaig veure néixer i créixer. I encara que no sempre m'agradin les seves propostes, provo d'estalviar-me qualsevol comentari que es pugui malinterpretar. Al capdavall, la Fundació ha d'anar fent la seva tasca -això és, complir un encàrrec, cercar recursos i complicitats, i garantir la continuïtat d'un pojecte que, si ja va néixer amb interès, encara en té més avui dia.

Puc dir doncs, que la notícia d'ahir em vaig sorprendre realment? De primer va ser en format digital. La immediatesa d'un ManresaInfo o El setmanari avançaven que "La Fira Mediterrània de Manresa ha decidit reinventar-se" que no és pas un propòsit menor! L'objectiu d'entrada no és nou -prestigiar la cultura popular- però es recull la pretensió de "treure els sentiments pejoratius que té la cultura popular i fer que això ens permeti captar nous públics" (sic). Com que les declaracions semblen de bursada, he esperat unes hores més. I Regió 7, avui dissabte, no em deixa pas més tranquil. El canvi de dates de novembre a octubre és poca notícia al costat del titular a cinc columnes: "La Generalitat convertirà la Mediterrània en un mercat específic de música tradicional". La Fira, doncs, se centra en la música i -en una nova línia estratègica- incorpora manifestacions de cultura popular per tal que, diu el mateix director general Lluís Puig, "llueixi, però sense estar sotmesa a les exigències d'un mercat de compra-venda". Passo pàgina, tot desitjant que aquest embull d'idees no sigui allò que em sembla. I aleshores, a la contraportada, una columneta de menys de cent cinquanta paraules que signa el mateix director de Regió7, en Marc Marcè, em retorna als meus temors. Ho titula "Menysditerrània". Quedo com ell que, "ja ho veurem". I encara que jo no li compraria tots els arguments, em fa l'efecte que afina prou com per fer-me'n aquí mateix ressò:

Menysditerrània
Marc Marcè - Regió7, 11/01/14

"El que es va entreveient dels plans de la Generalitat per a la fira Mediterrània resulta força inquietant. El pla -encara força nebulós- és cenyir els continguts de la fira a les anomenades músiques del món (una manera d'excloure la música extraterrestre) i afegir-hi les manifestacions de cultura popular, però aquestes fora del mercat. O sigui: una fira basada majoritàriament en el folk (diguem-ho fàcil) i complementada amb castellers, bastoners i gèneres afins. Res de cavalls ballarins ni de titelles que mouen dinosaures gegants. Això, que és el que més espectacle dóna, i el que més agrada al públic massiu, va fora. S'intueix que la Generalitat fa una concessió als gèneres populars que no senten que tenen un espai propi, satisfà fires i mercats que veuen intrusisme en la proposta manresana, i aprofita per estalviar. Ja ho veurem"

Ho anirem veient, sí, i compto que en parlarem més d'una altra vegada encara... 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada