divendres, 30 de novembre del 2012

L'Ensenyament a la Manresa republicana

Aquest dimarts, l'Associació Memòria i Història de Manresa va presentar "Els mestres de la República", una completa pàgina web que recull i divulga tota la tasca educativa que va emprendre la nostra ciutat d'ençà 1931 i gairebé fins el final de la guerra. De fet, es tracta d'un nou web que s'afegeix al portal de l'entitat i que, sens dubte, esdevé un magnífic arxiu sobre la República, la Guerra i el Franquisme a Manresa. Dimarts, però, el tema eren els mestres, la seva tasca i també el seu testimoni, amb més de 200 casos rescatats de l'oblit exemplificant especialment el procés de repressió i depuració que van patir.

L'acte, presentat per en Joaquim Aloy, contingué una aproximació històrica local a càrrec de Joan Ma. Serra, amb tot l'esforç per transformar la docència, guanyar noves aules, incorporar el medi natural, programar colònies d'estiu o dedicar el gruix de les inversions municipals a construir l'escola Renaixença...  El vespre tenia encara una conferència final amb el pedagog Gregorio Luri, qui ens va il·lustrar sobre tots els moviments de renovació pedagògica des dels primers anys del s. XX amb el seu esforç per posar els nois i noies al centre de la tasca educativa.

Al capdavall, però, em van impactar les dades precises d'en Joan Ma. Serra, d'aquella esperança desfeta que fou la República: el 44% dels mestres públics expedientats! No era en va que les noves autoritats franquistes consideraven l'escola com la creadora de la consciència republicana. Que és exactament el que havia estat i encara més: renovació pedagògica al servei de la transformació social. Potser per això el mestre, en paraules del President Macià, havia de ser "el ciutadà primer de la República". Jo encara n'estic convençut.

La foto, de l'Arxiu Històric Comarcal, l'he obtingut a Memòria.cat, i és un fragment corresponent a les primeres colònies escolars de 1931, a Moià, que habitualment ja encapçala el portal.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada